Fortsätt till huvudinnehåll

Sammanfattning av Hälsosamtal i Åk 4, Torpgärdsskolan HT 2020

Sammanfattningen är baserad på elevernas svar i hälsoenkäten från oktober 2020 samt individuella hälsosamtal med skolsköterska genomförda under perioden oktober-december 2020.

Trivsel. De flesta elever i åk 4 uppger att de trivs bra eller mycket bra i skolan och säger att det har blivit bättre stämning och arbetsro under höstterminen. Många uttrycker sig positivt om att klasserna har blandats och uppger att det har bidragit till mindre bråk och bättre stämning.

Trygghet. De allra flesta barn i åk har svarat i enkäterna att de alltid eller ofta känner sig trygga i skolan. De som ibland känner sig otrygga säger att de gör det på rasterna.

Fysisk miljö. Eleverna är nöjda med den fysiska miljön i klassrummet, på skolgården, i matsalen och speciellt i idrottshallen, men många tycker att duscharna är dåliga - de luktar illa, är smutsiga, för varma eller för kalla. De allra flesta är missnöjda med toaletterna.

Arbetsro och skolarbete. 1/3 tycker att de alltid har arbetsro på lektionerna och ca hälften tycker att de ibland har arbetsro. De flesta uttrycker spontant att de har bra relation till sina lärare och är nöjda med hur det går med skolarbetet.

Matvanor. De flesta elever i åk 4 uppger att de har regelbundna matvanor. Samtliga äter middag hemma varje dag. 2/3 av alla elever äter frukt och grönsaker varje dag. 1/3, tre gånger fler pojkar än flickor, äter och dricker sött mer än en gång i veckan, oftast helgdagarna.

Fysisk aktivitet. Många elever i åk 4 deltar regelbundet i en eller flera sportiga fritidsaktiviteter och 70% uppger att de rör sig sammanlagt 60 min minst 5 dagar i veckan. Enligt enkätsvaren är pojkarna lite bättre på regelbunden fysisk aktivitet. Ca hälften av elever promenerar eller cyklar till och från skolan läsårets snöfria månader och 20% färre gör det under vinter. Fler pojkar än flickor uppger att de blir skjutsade till skolan på våren och hösten. Ca hälften av eleverna uppger att de har max 2 timmar skärmtid/dag på sin fritid och 1/3 sitter framför skärm ca 3-4 tim dagligen. 8 elever, flest flickor, uppger att de har mer än 5 timmar skärmtid/dag.

Sömn. 39 av 49 elever uppger att de sover bra eller mycket bra, men det skiljer sig mellan könen då det är fler pojkar än flickor som upplever bra sömnkvalitet. De flesta som säger att de sover dåligt klagar antingen på att de har svårt att komma till ro på kvällarna och somna eller att de vaknar för tidigt. 41 av 49 sover vanligtvis minst 9-10 tim/natt och resten sover ca 7-8 timmar. Några berättar att de känner sig trötta på morgnarna och ibland på första lektionen i skolan, men att de senare under förmiddagen brukar bli piggare.

Hälsa och mående. De flesta elever i åk 4 uppger att de vanligtvis mår bra eller mycket bra, känner sig friska, är sällan ledsna eller oroliga, trivs bra med sig själv, medvetna om sina starka sidor och kan nämna saker de är bra på. Det ses generellt inga könsskillnader vad gäller elevers mående i åk 4. Alla elever säger att de har kompisar i klassen och har alltid någon att vara med på rasterna.

 

Populära inlägg i den här bloggen

SO-prov Norden

 Hejsan! Efter höstlovet har vi arbetat i SO med Nordens länder.  Nästa Torsdag (17/12) kommer vi att ha ett prov om Nordens länder. Eleverna kommer att få med sig ett papper idag där det står lite fakta om varje land och sedan frågor som de ska tänka extra på inför provet. Vi har gått igenom alla dessa saker på lektionerna så det som står på pappret är en sammanfattning om Nordens länder. Då det finns elever som är hemma och inte får pappret med sig idag så kan ni läsa här under vad som står om länderna och vad eleven ska kunna inför provet. Läs gärna tillsammans hemma med eleverna och ställ frågorna som finns med. Norge Norge är ett land med många berg som på norska kallas för fjäll. I Norge bor det ca 5,3 miljoner invånare. Norges huvudstad heter Oslo och där bor kungafamiljen, Norges statsskick är alltså monarki då de har en kung som är statschef. Kungen heter Harald. I Norge pratar man norska. Valutan i Norge heter norska kronor. Norge har en lång kust med djupa havsvikar...

v.41

Hej! Vilka kreativa barn ni har! På lunchrasterna har flera i 3A börjat fläta med gräs, vissa har tagit in sina konstverk och visat för klassen. När vi pratade om det sa de att de fick inspiration från Arkeologens dotter. Arkeologens dotter är en serie om forntiden som 3A har sett. När de hade sett den serien blev de själva sugna att prova. Jag är så imponerad av deras entusiasm och driv och det bådar gott till fortsättningen. Här är ett exempel på en grupp som har flätat Igår hade kyrkan en tema samling för oss som både 3A och 3B var på. Det handlade om den gyllene regeln och hur vi ska vara mot varandra. Efter det fick vi med oss den gyllene regeln för att färglägga i klassrummet. Till veckan är allt enligt schemat och bokbussen kommer på Onsdag. Vi vill önska er alla en trevlig helg!

Prov NO - naturen på vintern

 Hej!  Den 26/2, torsdag vecka 8, kommer eleverna att skriva prov i NO om naturen på vintern. Inför detta kommer vi att förbereda oss i skolan genom genomgångar, arbete i aktivitetsboken och eventuellt också en liten "mini-exkursion" där vi går ut och tittar på olika saker utomhus. Det kan vara så att exkursionen hamnar efter sportlovet, men eleverna är medvetna om detta. Eleverna kan med fördel redan nu börja förbereda sig inför provet på olika sätt, men absolut inte ett måste. Här nedan kommer lite tips på vad ni exempelvis kan göra tillsammans med era barn. Passa på att vara ute under lediga stunder och titta på allt fantastiskt som finns runt omkring i skogen. Det kan vara att söka spår efter olika djur, titta efter gnag på träd eller bajs i snön. Man kan även titta på hur träden ser ut, tex lövträden utan löv och barrträden som fortfarande har barren kvar. En spännande sak ni kan göra är också att gräva er ner till marken. Där kommer ni att upptäcka att mossan fortfarand...