Sammanfattningen är baserad på elevernas svar i hälsoenkäten från oktober 2020 samt individuella hälsosamtal med skolsköterska genomförda under perioden oktober-december 2020.
Trivsel. De flesta elever i åk 4
uppger att de trivs bra eller mycket bra i skolan och säger att det har blivit
bättre stämning och arbetsro under höstterminen. Många uttrycker sig positivt
om att klasserna har blandats och uppger att det har bidragit till mindre bråk
och bättre stämning.
Trygghet. De allra flesta barn i
åk har svarat i enkäterna att de alltid eller ofta känner sig trygga i skolan.
De som ibland känner sig otrygga säger att de gör det på rasterna.
Fysisk miljö. Eleverna är nöjda med
den fysiska miljön i klassrummet, på skolgården, i matsalen och speciellt i
idrottshallen, men många tycker att duscharna är dåliga - de luktar illa, är
smutsiga, för varma eller för kalla. De allra flesta är missnöjda med
toaletterna.
Arbetsro och skolarbete. 1/3 tycker att de
alltid har arbetsro på lektionerna och ca hälften tycker att de ibland har arbetsro. De
flesta uttrycker spontant att de har bra relation till sina lärare och är nöjda
med hur det går med skolarbetet.
Matvanor. De flesta elever i åk 4
uppger att de har regelbundna matvanor. Samtliga äter middag hemma varje dag. 2/3
av alla elever äter frukt och grönsaker varje dag. 1/3, tre gånger fler pojkar
än flickor, äter och dricker sött mer än en gång i veckan, oftast helgdagarna.
Fysisk aktivitet. Många elever i åk 4 deltar
regelbundet i en eller flera sportiga fritidsaktiviteter och 70% uppger att de
rör sig sammanlagt 60 min minst 5 dagar i veckan. Enligt enkätsvaren är
pojkarna lite bättre på regelbunden fysisk aktivitet. Ca hälften av elever
promenerar eller cyklar till och från skolan läsårets snöfria månader och 20%
färre gör det under vinter. Fler pojkar än flickor uppger att de blir skjutsade
till skolan på våren och hösten. Ca hälften av eleverna uppger att de har max 2
timmar skärmtid/dag på sin fritid och 1/3 sitter framför skärm ca 3-4 tim
dagligen. 8 elever, flest flickor, uppger att de har mer än 5 timmar
skärmtid/dag.
Sömn. 39 av 49 elever uppger
att de sover bra eller mycket bra, men det skiljer sig mellan könen då det är fler
pojkar än flickor som upplever bra sömnkvalitet. De flesta som säger att de
sover dåligt klagar antingen på att de har svårt att komma till ro på kvällarna
och somna eller att de vaknar för tidigt. 41 av 49 sover vanligtvis minst 9-10
tim/natt och resten sover ca 7-8 timmar. Några berättar att de känner sig
trötta på morgnarna och ibland på första lektionen i skolan, men att de senare
under förmiddagen brukar bli piggare.
Hälsa och mående. De flesta elever i åk 4
uppger att de vanligtvis mår bra eller mycket bra, känner sig friska, är sällan
ledsna eller oroliga, trivs bra med sig själv, medvetna om sina starka sidor
och kan nämna saker de är bra på. Det ses generellt inga könsskillnader vad
gäller elevers mående i åk 4. Alla elever säger att de har kompisar i klassen
och har alltid någon att vara med på rasterna.