Fortsätt till huvudinnehåll

Bedömningar och omdömen

Hej! 

Som vi tidigare kommunicerat till er via blogg och utvecklingssamtal ser vi kunskapsluckor hos många elever och i flertalet ämnen. På IST kan ni gå in och se de bedömningar som hittills är gjorda på ert barn. Utifrån de bedömningar som är gjorda, via tester och klassrumsobservationer får era barn till jul ett omdöme där vi gör en sammantagen bedömning om eleven nått målen eller inte för höstterminen i år 4. De bedömningar som ligger ute nu är således en del av den bedömningen och kan ge er viss information ifall ert barn kommer att bli godkänt eller inte.  

Det kommer ingen individuell information till er via mail huruvida ert barn riskerar att inte nå målen. Omdömena kommer ni att kunna se på IST när vi har publicerat dessa vid terminens slut. Det är viktigt att ni går in och tar del av dessa. Vid vårens utvecklingssamtal kommer vi självklart att lyfta de ämnen eleven inte är godkänd i. Ni kan även höra av er via mail innan dess om ni har frågor eller funderingar så svarar vi så snart vi har möjlighet.  

 

Utifrån de tester vi gjort har vi haft möten med skolans specialpedagog och kvalitetsutvecklare för att tillsammans med dem se över hur vi på bästa sätt kan fylla de kunskapsluckor som finns och för att jobba mot att  eleverna når målen i år 6. Fram till jul kommer vi bland annat att arbeta med några utvalda fokusområde, t.ex. läsförståelse, visa sina lösningar i matematiken och att bygga upp ordförrådet i engelska.  


/Kajsa, Therese och Amanda

Populära inlägg i den här bloggen

SO-prov Norden

 Hejsan! Efter höstlovet har vi arbetat i SO med Nordens länder.  Nästa Torsdag (17/12) kommer vi att ha ett prov om Nordens länder. Eleverna kommer att få med sig ett papper idag där det står lite fakta om varje land och sedan frågor som de ska tänka extra på inför provet. Vi har gått igenom alla dessa saker på lektionerna så det som står på pappret är en sammanfattning om Nordens länder. Då det finns elever som är hemma och inte får pappret med sig idag så kan ni läsa här under vad som står om länderna och vad eleven ska kunna inför provet. Läs gärna tillsammans hemma med eleverna och ställ frågorna som finns med. Norge Norge är ett land med många berg som på norska kallas för fjäll. I Norge bor det ca 5,3 miljoner invånare. Norges huvudstad heter Oslo och där bor kungafamiljen, Norges statsskick är alltså monarki då de har en kung som är statschef. Kungen heter Harald. I Norge pratar man norska. Valutan i Norge heter norska kronor. Norge har en lång kust med djupa havsvikar...

v.41

Hej! Vilka kreativa barn ni har! På lunchrasterna har flera i 3A börjat fläta med gräs, vissa har tagit in sina konstverk och visat för klassen. När vi pratade om det sa de att de fick inspiration från Arkeologens dotter. Arkeologens dotter är en serie om forntiden som 3A har sett. När de hade sett den serien blev de själva sugna att prova. Jag är så imponerad av deras entusiasm och driv och det bådar gott till fortsättningen. Här är ett exempel på en grupp som har flätat Igår hade kyrkan en tema samling för oss som både 3A och 3B var på. Det handlade om den gyllene regeln och hur vi ska vara mot varandra. Efter det fick vi med oss den gyllene regeln för att färglägga i klassrummet. Till veckan är allt enligt schemat och bokbussen kommer på Onsdag. Vi vill önska er alla en trevlig helg!

Prov NO - naturen på vintern

 Hej!  Den 26/2, torsdag vecka 8, kommer eleverna att skriva prov i NO om naturen på vintern. Inför detta kommer vi att förbereda oss i skolan genom genomgångar, arbete i aktivitetsboken och eventuellt också en liten "mini-exkursion" där vi går ut och tittar på olika saker utomhus. Det kan vara så att exkursionen hamnar efter sportlovet, men eleverna är medvetna om detta. Eleverna kan med fördel redan nu börja förbereda sig inför provet på olika sätt, men absolut inte ett måste. Här nedan kommer lite tips på vad ni exempelvis kan göra tillsammans med era barn. Passa på att vara ute under lediga stunder och titta på allt fantastiskt som finns runt omkring i skogen. Det kan vara att söka spår efter olika djur, titta efter gnag på träd eller bajs i snön. Man kan även titta på hur träden ser ut, tex lövträden utan löv och barrträden som fortfarande har barren kvar. En spännande sak ni kan göra är också att gräva er ner till marken. Där kommer ni att upptäcka att mossan fortfarand...