Hej! 4B har fått ta hem en läsebok och sin övningsbok i NO idag. Dessa böcker kan eleverna behålla hemma fram till SENAST nästa fredag (16/10) för att kunna träna inför den kommande diagnosen. Jag vet att detta blir första gången många av eleverna får ett prov där tanken är att de kan öva både hemma och på skolan och kommer därför att lägga ner mycket tid till övning i klassrummet på olika sätt under nästa vecka.
Vi kommer att ha en diagnos på kapitel 1 i läseboken. Kapitlet handlar om skogen i Sverige och eleverna har arbetat med området sedan skolstart. Tanken är att eleverna läser ur boken för att öva inför provtillfället och längst ner i detta inlägg finns en lista på begrepp de ska kunna samt målen för diagnosen. Eleverna kommer att få samma lista med sig hem på måndag för att kunna öva hemma på bästa sätt.
Hjälp gärna era barn hemma genom att påminna om diagnosen, samt eventuellt förhöra dem för att underlätta provtillfället ytterligare. Jag har även sagt att de hellre kan träna inför provet flera korta stunder istället för en lång stund. De elever som har inläsningstjänst har även Koll på NO inlagd i sitt bibliotek och behöver ni användarnamn/lösenord hör ni av er till mig så skickar jag det via mejl.
4A kommer att göra samma diagnos men en vecka senare då vi inte har böcker till alla 49 elever.
Begrepp att kunna inför diagnosen:
Barrträd
Lövträd
Rovdjur
Bytesdjur
Nedbrytare
Årsringar
Spillning
Kompost
Mål inför diagnosen:
Du ska veta vad det finns för olika typer av skog i Sverige.
Du ska veta vad Allemansrätten innebär.
Du ska veta skillnaden på en gran och en tall.
Du ska veta skillnaden på urskog och planterad skog.
Du ska veta vad som händer med ett djur om det dör i skogen.
Du ska veta vad en näringskedja är.
Du ska veta något om svampar och varför de är viktiga.
Har ni några frågor eller funderingar, hör av er!
Trevlig helg /Therese