Fortsätt till huvudinnehåll

Klassrummet

 Hej!

Vi behöver er hjälp. Som ni vet behöver vi verkligen ägna vår tid på lektionerna till att jobba och fokusera på arbetet. Tyvärr ser vi just nu en väldigt nedåtgående trend där fokus tenderar att vara mer på vad som ska ske på raster eller fritiden än på skolarbetet. Får man en tillsägelse för att man pratar, ritar, pillar med annat eller stör på något annat sätt är det i många fall så att man ignorerar tillsägelsen och fortsätter med det man håller på med. Ibland lyssnar man kanske för att efter två minuter ha glömt bort vad man fick höra och istället fortsätter med samma sak igen.

Vi har pratat med eleverna igår om att vi känner oss väldigt besvikna på dem då så mycket av vår tid just nu går åt till tillsägelser som ändå bara ignoreras. Tillsammans med er vårdnadshavare behöver vi vända den här negativa trenden till det vi hade i början av terminen. Som vanligt när man skriver den här typen av meddelanden så gäller inte allt alla men i det här fallet gäller det väldigt många.

Det vi önskar av er är att ni hemma för en diskussion kring några saker:

- Respekt för andra. Dels kring talutrymme i ett klassrum men också om respekt gentemot den som vill arbeta och lära sig på lektionen utan att bli störd.

- Fritid är fritid, skola är arbete. Klassrummet är ingen fritidsgård.

- Om det är svårt, hur gör jag då? Vikten av att delta i genomgångar, de är faktiskt till för att alla ska få möjlighet att förstå. Om jag inte får hjälp på en gång, hur kan jag göra då? 

- Att det är viktigt att respektera de beslut som vi tar. Allt är inte alltid rättvist och i många fall kan vi motivera våra beslut men ibland kan vi inte det då det rör överenskommelser med enskilda elever. 

Vi har kanonfina lektioner också, tro inget annat men vi, liksom ni, har höga krav på hur det ska vara i ett klassrum för att alla ska må bra, trivas och nå målen så därför måste vi också jobba hårt för att nå vår målbild. 

För gärna diskussionen hemma och säger ert barn något som vi behöver veta, hör av er! 

/Kajsa, Amanda och Therese



Populära inlägg i den här bloggen

SO-prov Norden

 Hejsan! Efter höstlovet har vi arbetat i SO med Nordens länder.  Nästa Torsdag (17/12) kommer vi att ha ett prov om Nordens länder. Eleverna kommer att få med sig ett papper idag där det står lite fakta om varje land och sedan frågor som de ska tänka extra på inför provet. Vi har gått igenom alla dessa saker på lektionerna så det som står på pappret är en sammanfattning om Nordens länder. Då det finns elever som är hemma och inte får pappret med sig idag så kan ni läsa här under vad som står om länderna och vad eleven ska kunna inför provet. Läs gärna tillsammans hemma med eleverna och ställ frågorna som finns med. Norge Norge är ett land med många berg som på norska kallas för fjäll. I Norge bor det ca 5,3 miljoner invånare. Norges huvudstad heter Oslo och där bor kungafamiljen, Norges statsskick är alltså monarki då de har en kung som är statschef. Kungen heter Harald. I Norge pratar man norska. Valutan i Norge heter norska kronor. Norge har en lång kust med djupa havsvikar...

v.41

Hej! Vilka kreativa barn ni har! På lunchrasterna har flera i 3A börjat fläta med gräs, vissa har tagit in sina konstverk och visat för klassen. När vi pratade om det sa de att de fick inspiration från Arkeologens dotter. Arkeologens dotter är en serie om forntiden som 3A har sett. När de hade sett den serien blev de själva sugna att prova. Jag är så imponerad av deras entusiasm och driv och det bådar gott till fortsättningen. Här är ett exempel på en grupp som har flätat Igår hade kyrkan en tema samling för oss som både 3A och 3B var på. Det handlade om den gyllene regeln och hur vi ska vara mot varandra. Efter det fick vi med oss den gyllene regeln för att färglägga i klassrummet. Till veckan är allt enligt schemat och bokbussen kommer på Onsdag. Vi vill önska er alla en trevlig helg!

Prov NO - naturen på vintern

 Hej!  Den 26/2, torsdag vecka 8, kommer eleverna att skriva prov i NO om naturen på vintern. Inför detta kommer vi att förbereda oss i skolan genom genomgångar, arbete i aktivitetsboken och eventuellt också en liten "mini-exkursion" där vi går ut och tittar på olika saker utomhus. Det kan vara så att exkursionen hamnar efter sportlovet, men eleverna är medvetna om detta. Eleverna kan med fördel redan nu börja förbereda sig inför provet på olika sätt, men absolut inte ett måste. Här nedan kommer lite tips på vad ni exempelvis kan göra tillsammans med era barn. Passa på att vara ute under lediga stunder och titta på allt fantastiskt som finns runt omkring i skogen. Det kan vara att söka spår efter olika djur, titta efter gnag på träd eller bajs i snön. Man kan även titta på hur träden ser ut, tex lövträden utan löv och barrträden som fortfarande har barren kvar. En spännande sak ni kan göra är också att gräva er ner till marken. Där kommer ni att upptäcka att mossan fortfarand...