Fortsätt till huvudinnehåll

Intensivläsning

Efter att ha gjort olika tester i svenskan kan vi se att eleverna behöver träna en hel del på att läsa. Dels behöver de få upp läshastigheten men framförallt arbeta med läsförståelsen. Därför kommer vi att köra en intensivläsningsperiod vecka 46-49. Nedan följer lite information som ni även får i pappersform.


Hej du intensivläsande 4:a och förälder.

 

Nu ska vi köra igång en intensivläsningsperiod för dig. Den kommer att sträcka sig under fyra veckor, 46-49. Du ska under dessa fyra veckor läsa fem dagar i veckan och 15-20 minuter om dagen, hemma för någon. För att detta ska fungera och för att ge avsedd effekt så måste vi hjälpas åt, hem och skola. Vi fortsätter att läsa ofta i skolan och under denna period får du läsa extra hemma.

 

Varför ska vi göra detta?

Forskning visar att det bästa sättet att utveckla läsning och läsförståelse är att under en period (4-5 veckor) läsa varje dag, minst 20 minuter. Vårt mål är att barnen ska känna att de i vardagen har ett redskap de känner sig trygga med så att de kan läsa och förstå den text de stöter på i vardagen hemma, i skolan och ute i samhället. Det är bra för alla läsare, både de som är på väg och de som läser med flyt.

 

Vad är bra att läsa eller lyssna på? ex:

  • Tidningsartiklar
  • Textremsan på engelska tv-program
  • Faktaböcker
  • Skönlitterära böcker

 

Tips på bra frågor, för er vuxna, att ställa till barnet när de har läst för er:

  • Vem eller vilka handlar texten/artikeln om?
  • Vad får du veta om dem?
  • Var utspelar sig handlingen? Hur vet du det?
  • När utspelar sig handlingen? Hur vet du det?
  • Vad handlar berättelsen/artikeln om? Vad händer? Hur går det?
  • Hur tänker du om det som hände?
  • Vad kan man lära sig av texten/artikeln?

 

Efter intensivläsningsperioden får ni gärna göra en kort utvärdering om hur ni tycker det har gått med läsningen hemma, vad som har fungerat bra eller mindre bra och mailar det till någon av oss.

 

På baksidan av detta papper hittar du ett läsprotokoll ni gärna får fylla i för att synliggöra för eleven hur mycket ni faktiskt läst men också där ni kan skriva ner kommentarer kring läsningen som en extra pep.

 

Lycka till med ert läsande!

                                                           Kajsa, Therese och Amanda

 

Datum

Vad har du läst?

Vem har lyssnat?

Hur gick det?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Populära inlägg i den här bloggen

SO-prov Norden

 Hejsan! Efter höstlovet har vi arbetat i SO med Nordens länder.  Nästa Torsdag (17/12) kommer vi att ha ett prov om Nordens länder. Eleverna kommer att få med sig ett papper idag där det står lite fakta om varje land och sedan frågor som de ska tänka extra på inför provet. Vi har gått igenom alla dessa saker på lektionerna så det som står på pappret är en sammanfattning om Nordens länder. Då det finns elever som är hemma och inte får pappret med sig idag så kan ni läsa här under vad som står om länderna och vad eleven ska kunna inför provet. Läs gärna tillsammans hemma med eleverna och ställ frågorna som finns med. Norge Norge är ett land med många berg som på norska kallas för fjäll. I Norge bor det ca 5,3 miljoner invånare. Norges huvudstad heter Oslo och där bor kungafamiljen, Norges statsskick är alltså monarki då de har en kung som är statschef. Kungen heter Harald. I Norge pratar man norska. Valutan i Norge heter norska kronor. Norge har en lång kust med djupa havsvikar...

v.41

Hej! Vilka kreativa barn ni har! På lunchrasterna har flera i 3A börjat fläta med gräs, vissa har tagit in sina konstverk och visat för klassen. När vi pratade om det sa de att de fick inspiration från Arkeologens dotter. Arkeologens dotter är en serie om forntiden som 3A har sett. När de hade sett den serien blev de själva sugna att prova. Jag är så imponerad av deras entusiasm och driv och det bådar gott till fortsättningen. Här är ett exempel på en grupp som har flätat Igår hade kyrkan en tema samling för oss som både 3A och 3B var på. Det handlade om den gyllene regeln och hur vi ska vara mot varandra. Efter det fick vi med oss den gyllene regeln för att färglägga i klassrummet. Till veckan är allt enligt schemat och bokbussen kommer på Onsdag. Vi vill önska er alla en trevlig helg!

Prov NO - naturen på vintern

 Hej!  Den 26/2, torsdag vecka 8, kommer eleverna att skriva prov i NO om naturen på vintern. Inför detta kommer vi att förbereda oss i skolan genom genomgångar, arbete i aktivitetsboken och eventuellt också en liten "mini-exkursion" där vi går ut och tittar på olika saker utomhus. Det kan vara så att exkursionen hamnar efter sportlovet, men eleverna är medvetna om detta. Eleverna kan med fördel redan nu börja förbereda sig inför provet på olika sätt, men absolut inte ett måste. Här nedan kommer lite tips på vad ni exempelvis kan göra tillsammans med era barn. Passa på att vara ute under lediga stunder och titta på allt fantastiskt som finns runt omkring i skogen. Det kan vara att söka spår efter olika djur, titta efter gnag på träd eller bajs i snön. Man kan även titta på hur träden ser ut, tex lövträden utan löv och barrträden som fortfarande har barren kvar. En spännande sak ni kan göra är också att gräva er ner till marken. Där kommer ni att upptäcka att mossan fortfarand...