Efter att ha gjort olika tester i svenskan kan vi se att eleverna behöver träna en hel del på att läsa. Dels behöver de få upp läshastigheten men framförallt arbeta med läsförståelsen. Därför kommer vi att köra en intensivläsningsperiod vecka 46-49. Nedan följer lite information som ni även får i pappersform.
Hej du intensivläsande 4:a och förälder.
Nu ska vi köra igång en intensivläsningsperiod
för dig. Den kommer att sträcka sig under fyra veckor, 46-49. Du ska under
dessa fyra veckor läsa fem dagar i veckan och 15-20 minuter om dagen, hemma för
någon. För att detta ska fungera och för att ge avsedd effekt så måste vi
hjälpas åt, hem och skola. Vi fortsätter att läsa ofta i skolan och under denna
period får du läsa extra hemma.
Varför ska vi göra
detta?
Forskning visar att det bästa sättet att utveckla läsning
och läsförståelse är att under en period (4-5 veckor) läsa varje dag, minst 20 minuter. Vårt mål är att barnen ska känna
att de i vardagen har ett redskap de känner sig trygga med så att de kan läsa
och förstå den text de stöter på i vardagen hemma, i skolan och ute i
samhället. Det är bra för alla läsare, både de som är på väg och de som läser
med flyt.
Vad är bra att läsa
eller lyssna på? ex:
- Tidningsartiklar
- Textremsan
på engelska tv-program
- Faktaböcker
- Skönlitterära
böcker
Tips på bra frågor,
för er vuxna, att ställa till barnet när de har läst för er:
- Vem
eller vilka handlar texten/artikeln om?
- Vad
får du veta om dem?
- Var
utspelar sig handlingen? Hur vet du det?
- När
utspelar sig handlingen? Hur vet du det?
- Vad
handlar berättelsen/artikeln om? Vad händer? Hur går det?
- Hur
tänker du om det som hände?
- Vad
kan man lära sig av texten/artikeln?
Efter intensivläsningsperioden får ni gärna göra en kort
utvärdering om hur ni tycker det har gått med läsningen hemma, vad som har
fungerat bra eller mindre bra och mailar det till någon av oss.
På baksidan av detta papper hittar du ett läsprotokoll ni
gärna får fylla i för att synliggöra för eleven hur mycket ni faktiskt läst men
också där ni kan skriva ner kommentarer kring läsningen som en extra pep.
Lycka till med ert läsande!
Kajsa, Therese och Amanda
Datum |
Vad
har du läst? |
Vem
har lyssnat? |
Hur
gick det? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|